Zdefiniować, czym jest etyka w e-commerce, potrafi 17% badanych osób, a czym jest zrównoważony rozwój lub społecznie odpowiedzialny biznes – 13%. Mimo to internauci wiedzą, czego od e-commerce oczekują i jak muszą postępować e-firmy, aby to od nich chcieli kupować.
Jak wynika z raportu „Odpowiedzialny e-commerce” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute, 67% e-konsumentów podczas zakupów w sieci bierze pod uwagę to, czy e-sprzedawca jest firmą odpowiedzialną, czyli działającą zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Wśród klientów kupujących przynajmniej dwa razy w miesiącu lub częściej odsetek wyczulonych na kwestię odpowiedzialności i etyki działania sprzedawców osiągnął 79%. Polacy wciąż jako najważniejsze czynniki wyboru e-sklepu wskazują niskie ceny, szeroki asortyment, szybki czas dostawy i atrakcyjne promocje, ale w sumie na elementy związane ze zrównoważonym rozwojem, czyli np. na to, czy e-sklep działa etycznie lub czy jest dostosowany do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, zwraca uwagę 35% konsumentów. W przypadku wyboru konkretnego produktu w e-sklepie różne czynniki związane ze zrównoważonym rozwojem są jeszcze ważniejsze, bo zwraca na nie uwagę co drugi konsument.
Czy klienci sami również kupują odpowiedzialnie? W tym roku wzrosła skłonność e-kupujących do oczekiwania dłużej na dostawę zamówionych produktów. Połowa badanych poczeka nawet do 3 dni od złożenia zamówienia, ale to nie ekologia jest powodem, dla którego to zrobią. Poczekać na przesyłkę dłużej tylko dlatego, by e-sklep dostarczył wszystko w jednej dostawie, jest w stanie 40% internautów. Na to, czy przesyłka, jaką wysyła e-sklep, jest zapakowana w sposób ekologiczny, uwagę zwraca 61% badanych – to o 6 p.p. więcej niż w 2021 r. Spadła za to chęć dopłaty za eko-opakowanie – deklaruje ją 28% badanych konsumentów, podczas wcześniej było to 42%.
Co robić, aby e-commerce był bardziej odpowiedzialny i „zielony”? Okazuje się, że Polacy są otwarci na edukację przez e-sprzedawców, a także chętnie przyjmą różne ekorozwiązania, jeśli będą dostępne od razu podczas zakupów. 35% internautów deklaruje, że jeśli tylko jest taka możliwość, zawsze wybierają opcję dostawy w jednym momencie, a 19% – dopłaty, niezbyt wysokiej, za opakowanie ekologiczne. Dodatkowo wskazują, że w dokonywaniu bardziej odpowiedzialnych wyborów podczas zakupów, a więc generowaniu mniejszej liczby zwrotów, bardzo pomogłyby im szczegółowe opisy produktów, informacje o składzie i pochodzeniu, dobrej jakości zdjęcia bądź wideo prezentujące produkty, a także różne nowoczesne rozwiązania ułatwiające dopasowanie produktów do wyglądu czy wnętrza.
Wśród badanych menedżerów znajomość pojęć związanych ze zrównoważonym rozwojem i odpowiedzialnym prowadzeniem e-biznesu jest bardzo wysoka, a dodatkowo oceniają oni, że te idee są ich pracodawcom bardzo bliskie. Swoją firmę jako taką, która postępuje w sposób odpowiedzialny w e-commerce, oceniło w tym roku 100% badanych, a 83% potwierdziło, że to postępowanie wynika z wartości wyznawanych w firmie. Wytyczone kierunki odpowiedzialnego e-biznesu ma, podobnie jak rok temu, około połowa firm, a zrównoważony rozwój znalazł swoje miejsce w strategii 60% podmiotów. Praktycznie wszystkie badane firmy potwierdziły, że odnoszą korzyści z prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny. Wciąż najczęściej są to korzyści wizerunkowe wskazywane przez 9 na 10 firm (70% rok temu), ale także strategiczne i rozwojowe dla marki, które odczuwa 77% badanych oraz ekonomiczne (65%). Podobnie jak konsumenci firmy także coraz częściej mówią „sprawdzam” – podejście partnerów do kwestii odpowiedzialnego rozwoju przed podjęciem współpracy bada aż 67% firm. To o +28p.p. więcej niż rok temu.
fot. freepik.com
oprac. /kp/