• +48 502 21 31 22

Kolejna strefa "Tempo 30" w Gliwicach

Dzięki wprowadzeniu strefy uspokoi się ruch w dzielnicy o historycznej zabudowie, z wąskimi i krętymi uliczkami, z parkiem, placem zabaw oraz aleją dla pieszych i rowerów.

Kolejna strefa "Tempo 30" w Gliwicach

Na kilkunastu ulicach dzielnicy Gliwic Wójtowa Wieś Zarząd Dróg Miejskich wprowadził strefę "Tempo 30". Ma uspokoić ruch, a w efekcie zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców, którzy prosili o takie działania. Rozwiązania wymuszające ograniczanie prędkości wprowadzane są w mieście w wielu miejscach, które wymagają od kierowców szczególnej ostrożności, np. przy szkołach czy przedszkolach.

Strefa "Tempo 30", czyli ograniczenia prędkości do 30 km/h, zaczęła obowiązywać w tym tygodniu w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców. Objęła ona ulice: Mickiewicza, Damrota, Norwida, Oleśnickiego, Skargi, część Sobieskiego, część ulicy Ligonia, Zawiszy Czarnego, Długosza, Długą, Małą, Na Wzgórzu, Prusa i Puszkina. – Dzięki temu uspokoi się ruch w dzielnicy o historycznej zabudowie, z wąskimi i krętymi uliczkami, z parkiem, placem zabaw oraz aleją dla pieszych i rowerów. Na części ul. Ligonia powstała w dodatku strefa zamieszkania ograniczającą prawa kierowców, a dająca większą swobodę pieszym, którzy mogą poruszać się całą szerokością drogi i mają pierwszeństwo przed pojazdami. Dopuszczalna prędkość aut w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h, zabroniony jest postój pojazdu w miejscu innym niż wyznaczone – tłumaczy Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy ZDM. Tego typu strefy z powodzeniem wprowadzono już m.in. w Bojkowie, na Sikorniku oraz w Czechowicach.

W miejscach, które wymagają szczególnego zabezpieczenia, m.in. w pobliżu szkół i przedszkoli, parków, punktów usługowych czy handlowych, kościołów powstają wyniesione przejścia dla pieszych. To skuteczne rozwiązania, które powstrzymują kierowców przed wjeżdżaniem z impetem na pasy. Takie przejścia zbudowano ostatnio w ramach projektu „Bezpieczny pieszy w Gliwicach” przy ul. Okrzei, Elsnera, Beskidzkiej i Gierymskiego. W trakcie budowy są obecnie przejścia na ul. Orląt Śląskich, Królowej Bony i Sienkiewicza. Jeszcze w tym roku powstaną kolejne, m.in. przy ul. Dubois. Przedsięwzięcie obejmie w sumie 10 przejść, a na jego realizację miasto uzyskało dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w wysokości ponad 452 tys. zł. Budowa przejść będzie kosztować ponad 587 tys. zł.

O wprowadzenie strefy "Tempo 30" apelowali także mieszkańcy Raciborza. W kilku petycjach skierowanych m.in. do prezydenta miasta podkreślali, że "władze każdego się szanującego miasta wprowadzają takie strefy bez względu na jego wielkość – od hiszpańskiego małego 80 tys. Pontevedra poprzez Jaworzno, Gdańsk, który strefę "Tempo 30" ma na 70% powierzchni miasta, poprzez Kraków, Katowice czy małe Marklowice, do 180 tys. Brukseli, gdzie strefę wprowadzono na powierzchni prawie całego miasta dla uspokojenia ruchu, obniżenia hałasu o 50% i poprawy jakości powietrza". Czytaj więcej: Raciborzanie walczą o pl. Długosza i ogród przy Ogrodowej. „Nie zgadzamy się na betonozę”

fot. M. Foltyn/UM Gliwice
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka