• +48 502 21 31 22

Podwyżki cen gazu i niskie kompetencje pracowników. Z czym zmaga się branża HoReCa?

Ponad połowa respondentów planuje wdrożyć rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju, a wśród nich działania zmniejszające zużycie prądu i wody czy ograniczające zjawisko marnowania żywności.

Podwyżki cen gazu i niskie kompetencje pracowników. Z czym zmaga się branża HoReCa?

Mimo licznych wyzwań związanych między innymi z inflacją, problemami z personelem czy zmianą zachowań konsumentów w branży HoReCa panuje umiarkowany optymizm. Wśród potencjalnych kierunków rozwoju biznesu firmy wymieniają jedzenie na dowóz, rozszerzenie działalności o produkty i usługi sezonowe oraz digitalizację.

Z jedenastej edycji raportu „Polska na Talerzu” Makro Polska wynika, że mimo trudnej sytuacji na rynku restauratorzy zachowują umiarkowany optymizm. 61% respondentów ocenia ryzyko zamknięcia lokalu jako niskie. Ta obawa dotyczy jednak 11% restauratorów. Wśród głównych wyzwań, podobnie jak w zeszłym roku, przedstawiciele branży HoReCa wymieniają podwyżki cen za gaz i prąd oraz mniejsze wydatki ze strony konsumentów. – Zmiana zachowań klientów jest widoczna także w liczbie paragonów. Wśród gości bez wątpienia wzrasta zainteresowanie produktami convenience bądź on the go dostępnymi w sklepach spożywczych – wskazuje Paweł Koperek, menadżer ds. klientów HoReCa w Makro Polska.

Restauratorzy wskazują również trudności związane z obszarem zarządzania zasobami ludzkimi. W odróżnieniu od zeszłorocznych wyników mówią przede wszystkim o wzroście kosztów płacy minimalnej. Zdaniem blisko 80% respondentów zespół ma zbyt niski poziom kompetencji, z kolei 77% mówi o braku personelu.

Wśród pytań o aktualną sytuację pojawiły się również te dotyczące przyszłości. O jakich trendach mówią restauratorzy? Przede wszystkim o daniach sezonowych w karcie lokalu (73%), wprowadzeniu lokalnych i regionalnych produktów (64%) oraz zrównoważonym rozwoju (51%), a także o inwestycji w zaawansowany, inteligentny sprzęt do kuchni (47%) i zmniejszeniu liczby pozycji w menu (44%). Wśród potencjalnych kierunków rozwoju biznesu wymieniają natomiast jedzenie na dowóz (65%), rozszerzenie działalności o produkty i usługi sezonowe (64%) i digitalizację (51%). W przeciwieństwie do ubiegłego roku ponad połowa respondentów planuje wdrożyć rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju, a wśród nich działania zmniejszające zużycie prądu i wody czy ograniczające zjawisko marnowania żywności. – Zrównoważony rozwój to wymóg czasów, a nie chwilowa moda. Nic więc dziwnego, że ten trend coraz częściej wpisuje się w strategie różnych branż, w tym gastronomii. Dla restauracji to sposób na ograniczenie kosztów oraz szansa na pozyskanie świadomych konsumentów – tłumaczą autorzy raportu. Na znaczeniu zyskuje również digitalizacja – prawie 90% restauratorów prowadzi własną stronę w mediach społecznościowych, a 16% umieszcza kody QR na menu papierowym i umożliwia rezerwację stolików online.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka