• +48 502 21 31 22

Coraz więcej firm korzysta ze sztucznej inteligencji w procesach HR

Najbardziej pozytywne efekty innowacji oczekiwane są w obszarze reskillingu i upskillingu, niezbędnych szkoleń pracowników oraz wzroście zaangażowania talentów.

Coraz więcej firm korzysta ze sztucznej inteligencji w procesach HR

Sztuczna inteligencja w coraz większym zakresie wykorzystywana jest w biznesie. Narzędzia AI są także coraz częściej wykorzystywane w branży HR. 11% polskich firm jest wczesnymi użytkownikami, ale wykorzystuje technologie AI w HR, 20% organizacji realizuje przy udziale narzędzi AI niektóre z elementów procesów rekrutacyjnych, 19% planuje ich implementację w ciągu najbliższego roku, a 16% przed upływem 3 lat – wynika z danych ManpowerGroup. O pozytywnym wpływie sztucznej inteligencji na zaangażowanie pracowników przekonanych jest 66% badanych.

– Patrząc na dane oraz działania firm, możemy już mówić o początku nowego trendu, jakim jest automatyzacja procesów oraz postęp technologiczny w obszarze HR. Istnieje szereg korzyści z wykorzystania AI i pokrewnych jej technologii w tym obszarze – podkreśla Marta Szymańska, menedżer rekrutacji stałej i ekspert rynku pracy w Manpower. – Dzięki wdrożeniu elementów sztucznej inteligencji firmy mogą skutecznie zoptymalizować oraz zautomatyzować liczne zadania, co przynosi znaczne oszczędności czasu, finansów oraz zasobów. Możliwość szybkiego analizowania wielu kandydatów to bardziej przemyślane decyzje o zatrudnieniu. Narzędzia zasilane AI mogą odpowiadać za pierwszy kontakt z osobami zainteresowanymi daną ofertą, odpowiadać na podstawowe pytania czy umawiać spotkania. To płynne doświadczenie nie tylko poprawia wizerunek pracodawcy, ale również spełnia oczekiwania otwartych na technologie kandydatów – tłumaczy ekspertka.

Z drugiej strony według analizy ManpowerGroup 18% polskich przedsiębiorców w ogóle nie bierze pod uwagę wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych, a 6% z nich zdecydowało, że nie będzie włączać AI do rekrutacji przez co najmniej 3 lata. Zdaniem Marty Szymańskiej organizacje, które pozostają sceptyczne wobec wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych, obawiają się zwykle wpływu bezosobowej natury AI na to, jakie kandydat będzie miał doświadczenia związane z daną firmą, co jest niezwykle ważne w budowaniu marki pracodawcy. – Złożoność i nieprzejrzystość algorytmów rodzi obawy o odpowiednią selekcję CV czy kwalifikowanie osób do kolejnych etapów rekrutacji. Należy jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja jest przyszłością, może przynieść znaczne korzyści także w procesach rekrutacyjnych. Zwiększa efektywność poprzez automatyzację niektórych zadań, umożliwia podejmowanie decyzji opartych na zbiorach danych, co niejednokrotnie stanowi cenny drogowskaz dla osób zarządzających. Kluczowe jest tutaj odpowiednio sparametryzowane wdrożenie każdego narzędzia, a także zapewnienie przejrzystości strategii oraz opracowanie odpowiednich zasad korzystania ze wsparcia technologicznego. Wciąż niezbędne jest również zachowanie udziału człowieka w decyzjach personalnych – wskazuje ekspertka Manpower.

Badani pracodawcy zostali zapytani także o to, jak ich zdaniem narzędzia sztucznej inteligencji wpłyną na poszczególne obszary HR w ciągu najbliższych dwóch lat. Okazało się, że najbardziej pozytywne efekty tych innowacji oczekiwane są w obszarze reskillingu i upskillingu, niezbędnych szkoleń pracowników oraz wzroście zaangażowania talentów. Wśród ewentualnych negatywnych skutków ankietowane przedsiębiorstwa wskazują głównie na realizację celów ESG oraz wpływ na liczbę zatrudnianych specjalistów. – Sztuczna inteligencja może zarówno wzmocnić, jak i osłabić zaangażowanie talentów, wszystko jest bowiem zależne od odpowiedniego jej wdrożenia. Poprawa efektywności, spersonalizowane rekomendacje rozwoju i motywujący feedback mogą pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie pracowników. Niemniej jednak nadmierne automatyzowanie bez uwzględnienia ludzkiego aspektu oraz brak dedykowanego kontaktu może obniżyć nastroje talentów. Właściwe zastosowanie AI powinno uwzględniać równowagę między automatyzacją, a ludzkim elementem, aby zachować wartość pracy, rozwój zawodowy oraz zwiększyć zaangażowanie talentów – podsumowuje Marta Szymańska.

Czytaj także: Jak sztuczna inteligencja wpłynie na rynek pracy? Noblista ostrzega

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka