Prezydent RP podpisał ustawę dającą gminom prawo do kontrolowania pojazdów wjeżdżających do stref czystego transportu za pomocą urządzeń zdalnego monitoringu zamiast nalepek. Nowelizacja przepisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych dotyczących zasad kontroli wjazdu do SCT została wprowadzona ustawą z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.
Znowelizowane przepisy przyznają gminom prawo do określenia sposobu kontroli wjazdu do SCT za pomocą danych pozyskiwanych z centralnej ewidencji pojazdów i weryfikację pojazdów wjeżdżających do strefy dzięki urządzeniom automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, w szczególności kamer. Wykorzystanie technologii rozpoznawania tablic rejestracyjnych umożliwi automatyzację procesu weryfikacji wjazdu do SCT. Na podstawie numeru rejestracyjnego gmina otrzyma dane z CEP o normie EURO, rodzaju paliwa oraz roku produkcji pojazdu wjeżdżającego do strefy. Gminy zachowają możliwość prowadzenia kontroli za pomocą pierwotnie przewidzianych w ustawie nalepek umieszczanych w lewym dolnym rogu przedniej szyby.
– Nowelizacja przepisów z pewnością pomoże zdynamizować dyskusje o strefach czystego transportu w wielu polskich miastach. Zmiana, o którą samorządy zabiegały od wielu miesięcy, eliminuje bardzo duże wyzwanie logistyczne i finansowe, przed którym stawały wszystkie gminy rozważające wprowadzenie strefy czystego transportu. W przypadku największych polskich miast mówimy o wielomilionowych oszczędnościach – komentuje Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi oraz przewodniczący Komitetu Samorządowego Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Komitet Samorządowy PSPA wraz z Unią Metropolii Polskich oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią od wielu miesięcy zabiegał o wprowadzenie takiej formy kontroli. – Wprowadzona zmiana oznacza korzyści zarówno dla samorządów, jak i kierowców. Polskie prawo regulujące ustanawianie SCT nadal nie jest jednak doskonałe. Wychodząc naprzeciw potrzebom samorządów, PSPA zaproponowało pakiet odpowiednich postulatów zmian regulacyjnych w ramach projektu "Biała Księga Nowej Mobilności". Proponujemy m.in. zniesienie ograniczeń godzinowych dopuszczenia wjazdu do SCT, rezygnację z ograniczenia możliwości poboru opłat jedynie do 3 lat od dnia ustanowienia SCT, nadanie dodatkowych kompetencji zgromadzeniu związku metropolitalnego do uchwalania uchwały określającej zasady ustanawiania stref na terenie gmin wchodzących w skład związku metropolitalnego czy też wykorzystywanie przychodów pochodzących z opłat za wjazd do SCT na finansowanie uruchomienia i utrzymywania systemów teleinformatycznych do monitoringu ruchu. Pełen zakres postulatów przedstawimy we wrześniu podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023 – zapowiada Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Strefy czystego transportu funkcjonują aktualnie w ponad 300 miastach w całej Europie. PSPA liczy na to, że wprowadzone zmiany przepisów zmotywują polskie samorządy do ustanawiania takich stref. Polskie prawo przewiduje taką możliwość od 2018 r., ale do tej pory SCT nie funkcjonuje w żadnej polskiej gminie. W Krakowie strefa czystego transportu rozpocznie funkcjonowanie od 1 lipca 2024 r.
Czytaj także: 42% Polaków przeciwko Strefom Czystego Transportu
fot. UM Kraków
oprac. /kp/