• +48 502 21 31 22

Odsetek kobiet zatrudnionych w nowych technologiach rośnie

Problemem pozostają m.in. luka płacowa, niska reprezentacja kobiet w top managemencie oraz fakt, że są one w dużo większym stopniu obciążone życiem rodzinnym i obowiązkami domowymi.

Odsetek kobiet zatrudnionych w nowych technologiach rośnie

W kwestii równouprawnienia na rynku pracy Polska ma jeszcze bardzo wiele do nadrobienia. W ubiegłorocznym raporcie „Global Gender Gap Report 2022” World Economic Forum, który analizuje różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami w czterech obszarach – rynek pracy i możliwości ekonomiczne, poziom wykształcenia, zdrowie oraz udział w życiu politycznym – Polska zajęła dopiero 77. miejsce na 146 przeanalizowanych państw i 30. pozycję w Europie. Problemem pozostaje m.in. luka płacowa, która wynosi w Polsce od 14 do 20%, niska reprezentacja kobiet w top managemencie oraz fakt, że kobiety są w dużo większym stopniu obciążone życiem rodzinnym i obowiązkami domowymi – w kwietniu 2020 r. ONZ wskazywał, że kobiety spędziły na pracach domowych i opiekuńczych aż trzy razy więcej czasu niż mężczyźni.

– Pytanie o role społeczne i funkcjonowanie kobiet w biznesie, o to, jak godzimy życie zawodowe z prywatnym, pada bardzo często. I w zasadzie powinnyśmy się już do tego przyzwyczaić, ale z drugiej strony, który mężczyzna dostaje takie pytania? – mówi Anita Kijanka, prezeska Fundacji Network Creations, Come Creations Group, inicjatorka projektu Strong Women in IT. – Moim zdaniem my po prostu trochę nie mamy wyjścia i jeżeli chcemy zrobić coś więcej niż to, czego oczekuje od nas społeczeństwo, to musimy sobie radzić, musimy szukać rozwiązań. Oczywiście idealnie jest dobrać sobie partnera życiowego tak, żeby móc te wszystko podzielić między sobą. Ale jednocześnie dobra organizacja, zorientowanie na cel, znalezienie osób, które mogą w tym pomóc – to może być żłobek, przedszkole, niania, może przyjaciółka albo sąsiadka, która ma dziecko w podobnym wieku – sprawia, że kobiety bardzo dobrze balansują, szukają możliwości, które pozwolą im w miarę nieinwazyjny sposób rozwijać się zawodowo i godzić to z życiem prywatnym – wskazuje.

Z badania 30% Club Poland i UN Global Compact Network Poland wynika, że pod względem ambicji zawodowych kobiety nie ustępują mężczyznom – awans i sukcesy zawodowe są ważne dla 91,1% z nich. Wyniki przeczą też powszechnemu stereotypowi, że kobiety się nie wspierają – te, których bezpośrednią przełożoną była kobieta, częściej deklarowały, że czują się wspierane w rozwoju, niż te, których przełożonym był mężczyzna. Także raport Strong Women in IT pokazuje, że kobiety mogą liczyć na wsparcie innych kobiet – potwierdziło to aż 90% respondentek.

Według danych Eurostatu w Polsce w 2022 r. kobiety stanowiły jedynie 15,5% pracowników rodzimego sektora IT, jednak szacuje się, że za kilka lat będą stanowić już około połowy zatrudnionych w tej branży. Według ubiegłorocznego raportu No Fluff Jobs średnio co czwarta Polka, która podjęła pracę w IT, zrobiła to pomimo tego, że ukończyła nietechniczne studia. Polskie specjalistki deklarują, że najczęściej studiowały psychologię, zarządzanie, socjologię oraz filologie obce. Branża ta przyciąga panie m.in. ze względu na wysokie zarobki, elastyczne warunki pracy i stabilne zatrudnienie. – IT jest bardzo przyjazną branżą, która chętnie wita nowe osoby, ale jednocześnie jest branżą wymagającą. Wymaga tego, żeby być na bieżąco w nowych technologiach, rozumieć, jak one się zmieniają, rozumieć współzależności między nimi. Dlatego osoby, które pracują w tej branży, muszą być stale na bieżąco – i to jest moim zdaniem największy plus, jak i największy minus. To bycie na bieżąco, czyli śledzenie nowinek, rozwiązań, aplikacji, funkcjonalności, zajmuje trochę czasu, ale jednocześnie pozwala na ciągłą edukację, pozwala ciągle uczyć się nowych rzeczy i poszerzać horyzonty – wskazuje Anita Kijanka.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka