28 marca Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Nowe przepisy mają na celu ograniczenie emisji z transportu. Najważniejszym efektem przyjęcia nowych przepisów będzie zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 r. na tradycyjne paliwa. Będzie można rejestrować auta z silnikami spalinowymi, ale jedynie takie wykorzystujące wyłącznie paliwa neutralne pod względem emisji CO2.
Teraz rozporządzenie zostanie opublikowane i wejdzie w życie.
– Jesteśmy przekonani, że ten 2035 r. jest za wczesny, przedwczesny i nie oparty na rzetelnych analizach. Tak jak na wcześniejszych etapach byliśmy przeciwko, tak na kolejnych etapach prac będziemy wspólnie z innymi państwami ten dokument blokować. Poza nami spora część państw południowego bloku naszych sąsiadów również uważa, że jest to za ambitna data i za wcześnie na takie dyskusje i deklaracje – podkreślała przed głosowaniem minister środowiska i klimatu Anna Moskwa.
Na głosowaniu przedstawiono oświadczenie Polski. – Polska stanowczo negatywnie odnosi się wobec przyjęcia przedmiotowego aktu legislacyjnego. Tendencje mające na celu obniżenie poziomu emisji spalin z pojazdów powinny uwzględniać możliwości rynku, zarówno od strony względów technologicznych producentów pojazdów lub ich wyposażenia, jak również strony ekonomicznej uwzględniającej możliwości finansowe obywateli kraju – podano. Rozwiązanie jednak udało się przegłosować. Polska jako jedyna była przeciwko rozporządzeniu, Bułgaria, Rumunia i Włochy wstrzymały się od głosu. Tym samym UE do 2035 r. będzie musiała wprowadzić zakaz sprzedaży i rejestracji nowych aut spalinowych.
W latach 2030-2034 ma nastąpić redukcja emisji CO2 z nowych aut spalinowych o 55% (o 50% w przypadku nowych aut dostawczych) w stosunku do emisji z 2021 r. Ponadto od 2025 do 2029 r. będzie obowiązywał mechanizm zachęt dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Jeśli producent spełni określone kryteria sprzedaży pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, może zostać nagrodzony mniej rygorystycznymi celami w zakresie emisji CO2 na następne lata.
Rozporządzenie zakłada też, że w 2026 r. Komisja Europejska dokona przeglądu dotychczasowego stanu wykonania celu. W przeglądzie uwzględniony zostanie rozwój technologiczny, w tym w odniesieniu do technologii hybrydowych typu plug-in.
fot. freepik.com
oprac. /kp/