• +48 502 21 31 22

Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych przesądzony

Od 2035 r. będzie można rejestrować auta z silnikami spalinowymi, ale jedynie takie wykorzystujące wyłącznie paliwa neutralne pod względem emisji CO2.

Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych przesądzony

28 marca Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Nowe przepisy mają na celu ograniczenie emisji z transportu.  Najważniejszym efektem przyjęcia nowych przepisów będzie zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 r. na tradycyjne paliwa. Będzie można rejestrować auta z silnikami spalinowymi, ale jedynie takie wykorzystujące wyłącznie paliwa neutralne pod względem emisji CO2.

Teraz rozporządzenie zostanie opublikowane i wejdzie w życie.

– Jesteśmy przekonani, że ten 2035 r. jest za wczesny, przedwczesny i nie oparty na rzetelnych analizach. Tak jak na wcześniejszych etapach byliśmy przeciwko, tak na kolejnych etapach prac będziemy wspólnie z innymi państwami ten dokument blokować. Poza nami spora część państw południowego bloku naszych sąsiadów również uważa, że jest to za ambitna data i za wcześnie na takie dyskusje i deklaracje – podkreślała przed głosowaniem minister środowiska i klimatu Anna Moskwa.

Na głosowaniu przedstawiono oświadczenie Polski. – Polska stanowczo negatywnie odnosi się wobec przyjęcia przedmiotowego aktu legislacyjnego. Tendencje mające na celu obniżenie poziomu emisji spalin z pojazdów powinny uwzględniać możliwości rynku, zarówno od strony względów technologicznych producentów pojazdów lub ich wyposażenia, jak również strony ekonomicznej uwzględniającej możliwości finansowe obywateli kraju – podano. Rozwiązanie jednak udało się przegłosować. Polska jako jedyna była przeciwko rozporządzeniu, Bułgaria, Rumunia i Włochy wstrzymały się od głosu. Tym samym UE do 2035 r. będzie musiała wprowadzić zakaz sprzedaży i rejestracji nowych aut spalinowych. 

W latach 2030-2034 ma nastąpić redukcja emisji CO2 z nowych aut spalinowych o 55% (o 50% w przypadku nowych aut dostawczych) w stosunku do emisji z 2021 r. Ponadto od 2025 do 2029 r. będzie obowiązywał mechanizm zachęt dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Jeśli producent spełni określone kryteria sprzedaży pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, może zostać nagrodzony mniej rygorystycznymi celami w zakresie emisji CO2 na następne lata. 

Rozporządzenie zakłada też, że w 2026 r. Komisja Europejska dokona przeglądu dotychczasowego stanu wykonania celu. W przeglądzie uwzględniony zostanie rozwój technologiczny, w tym w odniesieniu do technologii hybrydowych typu plug-in.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka