Społeczna świadomość związana z ekologią wśród Polaków rośnie, także podczas zakupów. Według danych podawanych przez DS Smith ponad 46% osób zastanawia się, co zrobi z opakowaniem po zakupionym produkcie, a 50% z nich wybiera wyłącznie opakowania, które można później poddać recyklingowi. Tzw. zielony e-commerce to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów w internetowym handlu.
Według raportu Ministerstwa Klimatu i Środowiska 81% Polaków raczej lub zdecydowanie dobrze ocenia własną postawę ekologiczną, jednak te deklaracje nie zawsze idą w parze z realnymi działaniami. Tylko 47% wymieniła całe domowe oświetlenia na energooszczędne żarów LED, a jeśli odłączają od gniazdka nieużywane ładowarki, to raczej ze względów ekonomicznych niż ekologicznych. Polacy znacznie częściej wybierają też samochód niż inne, bardziej ekologiczne sposoby dojazdu do pracy, a 33% przyznaje, że stara się pilnować ekonawyków nawet na wakacjach, ale nie zawsze im to wychodzi.
Jednocześnie większość Polaków przyznaje się do segregowania śmieci (85%), korzystania z toreb i opakowań wielokrotnego użytku (85%) oraz oszczędzania energii w domu i w pracy (78%). Z kolei podczas zakupów 39% Polaków woli wybierać marki, które dbają o środowisko, a co trzeci kupuje ekologiczne kosmetyki i produkty spożywcze. – Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy kupują ekologicznie. Coraz ważniejsze jest dla nich również to, co dzieje się wokół produktu, który kupują. Dla przykładu widzimy, że w kanale e-commerce konsumenci chcą mieć pewność, że kupowane przez nich produkty są wysyłane w ekologicznych, odpowiednio dopasowanych opakowaniach. Są świadomi tego, że zbyt duże opakowanie, w którym jest mały produkt, generuje bardzo duży koszt środowiskowy – mówi Kamila Koźbiał, dyrektor marketingu DS Smith w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Jak podaje DS Smith, każdego roku w zbyt dużych opakowaniach do polskich konsumentów dostarczanych jest ponad 40 mln m³ powietrza. Pakowanie przesyłek w źle dopasowane pudełka generuje prawie 2,5 mln dodatkowych kursów samochodów dostawczych, co przekłada się na ponad 42 tys. ton zbędnego CO2. Równie dużym problemem środowiskowym są materiały wykorzystywane do pakowania paczek – ze względu na ich zbyt duży rozmiar w Polsce marnuje się rocznie blisko 89 tys. t tektury i ok. 333 mln m² plastikowej taśmy klejącej. 40% pytanych przyznało, że zdarza im się odbierać paczki, które są zbyt duże w stosunku do wysłanego produktu, a 43% uważa, że sprzedawcy używają do ich spakowania zbyt dużej ilości taśmy. Tymczasem dziś konsument oczekuje czegoś wręcz przeciwnego – 46% chce otrzymywać zamawiane produkty w ekologicznych opakowaniach pochodzących z recyklingu. – Mając świadomość, jak duży wpływ na środowisko mają tego typu praktyki, konsumenci się im sprzeciwiają. Około 1/3 wyraźnie deklaruje, że jeżeli otrzymuje swoje produkty spakowane w zbyt dużym opakowaniu, to następnym razem rozważy zakup u innego dostawcy, a 18% deklaruje, że na pewno nie kupi więcej w takim sklepie – podkreśla ekspertka.
– Presja ze strony konsumentów jest dzisiaj równie skuteczna jak regulacje prawne czy potrzeba obniżania kosztów funkcjonowania produktu w całym łańcuchu dostaw. Ma to wpływ na politykę środowiskową firm. Wiedząc, czego oczekują konsumenci, firmy dostosowują się do ich wymogów. Widać to szczególnie w przypadku gigantów rynkowych. Ich działania mają też największy wpływ, ze względu na skalę. Jeżeli wyobrazimy sobie dużą międzynarodową firmę z branży FMCG, to często jedna mała zmiana, chociażby np. o milimetr mniejsze opakowanie, generuje oszczędności środowiskowe w całym łańcuchu dostaw. Ten 1 mm może się przełożyć na np. 20% wzrost ilości produktu w jednym transporcie, co przelicza się na mniej samochodów na drodze i obniżenie emisji CO2 – wskazuje Kamila Koźbiał.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/