Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę z 16 listopada 2022 r. o systemie teleinformatycznym do obsługi niektórych umów. Ustawa przygotowana przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej ma zapewnić system teleinformatyczny, przy pomocy którego będą zawierane i przechowywane umowy, a także udostępniana dokumentacja pracownicza.
System teleinformatyczny ma ułatwić prawidłowe naliczanie i odprowadzanie podatków oraz składek na ubezpieczenie. Jednocześnie pracodawcy i zleceniodawcy zyskają narzędzie do prowadzenia umów oraz archiwizacji dokumentacji. Nowe rozwiązania mają zmniejszyć obciążenia dla mikroprzedsiębiorców, podmiotów zatrudniających nie więcej niż 9 osób niebędących mikroprzedsiębiorcami, rolników i osób fizycznych.
Jak wskazywali autorzy regulacji, dla małych podmiotów, jak mikroprzedsiębiorcy, rolnicy i osoby fizyczne, zawieranie m.in. umów o pracę, umów-zleceń lub umów uaktywniających jest uciążliwe ze względu na formalności, jakich należy w związku z tym dokonać.
Założono, że wprowadzony na podstawie projektowanej ustawy system teleinformatyczny ułatwi zgodnie z prawem sporządzenie umowy o pracę, umów-zleceń i umów uaktywniających. Dzięki temu systemowi w jednym miejscu możliwe będzie zawarcie umowy i jej rejestracja w ZUS. Za pośrednictwem systemu możliwe będzie podpisywanie tych dokumentów i wysyłanie ich bezpośrednio z systemu. Proponowane rozwiązanie będzie zintegrowane z systemem praca.gov.pl i z biznes.gov.pl.
Nowe przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z tym że system teleinformatyczny zostanie uruchomiony do 2025 r. Minister rodziny i polityki społecznej będzie mógł ogłosić wcześniejsze uruchomienie systemu.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/