W Polsce działa ponad 150 tys. firm oferujących dostęp do towarów i usług poprzez swoje e-sklepy i platformy typu marketplace. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2022”, zakupy w internecie robi 77% Polaków. Klienci tych sklepów doceniają wygodę i atrakcyjne ceny, ale coraz bardziej przyglądają się też kwestii ekologii. 35% z nich widzi potrzebę tego, żeby sektor e-commerce wdrażał zielone rozwiązania, a dla blisko połowy ten aspekt jest ważny. Inicjatywy te muszą obejmować zarówno ekologiczne formy dostawy, jak i opakowania.
– E-commerce musi być zielony, musi być bardziej prokonsumencki i ekologiczny. Wymuszają to dwa główne czynniki. Pierwszym są zmiany prawne, które inicjuje Unia Europejska, przede wszystkim słynny pakiet Fit for 55, ale również przyjęta na poziomie międzynarodowym Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju. Drugim czynnikiem są sami konsumenci, którzy są coraz bardziej świadomi tego, że kupowane i dostarczane im produkty powinny być proekologiczne. Tak naprawdę to konsument wymusza dziś zmiany na całym sektorze e-commerce – komentuje Aleksandra Musielak, dyrektorka Departamentu Rynku Cyfrowego w Konfederacji Lewiatan.
Z ubiegłorocznego raportu „Green Generation” Mobile Institute wynika, że jeszcze w 2020 r. 47% Polaków zgadzało się z tym, że klimat się ociepla, a w ubiegłym roku ten odsetek wzrósł do 68%. W tym samym czasie o 15 pkt. proc., do 62%, wzrosła też liczba Polaków, którzy martwią się o przyszłość następnych pokoleń w kontekście ekologii i zmian środowiska. Te proekologiczne postawy przekładają się na zakupy, także w sieci. Raport „E-commerce w Polsce 2022” wskazuje, że dla prawie dla połowy respondentów wpływ formy dostawy i zwrotu na środowisko jest ważny lub bardzo ważny, przy czym więcej takich odpowiedzi padło ze strony kobiet.
– Z badań przeprowadzonych przez Konfederację Lewiatan we współpracy z firmą DHL wynika, że 35% konsumentów widzi potrzebę tego, aby sektor e-commerce wdrażał zielone rozwiązania. Oprócz ceny czy szybkości dostawy te proekologiczne rozwiązania stają się dziś pewnym wyróżnikiem firm działających w tej branży. Dlatego firmy skupiają się m.in. na tym, żeby zapewnić ekologiczne opakowania, a badania pokazują, że konsumenci rzeczywiście tego wymagają. Ponad 60% oczekuje, żeby te opakowania były ekologiczne, biodegradowalne i żeby nie były przeładowane – tłumaczy Aleksandra Musielak.
W 2021 r. wolumen dostarczonych przesyłek kurierskich sięgnął 776 mln sztuk, co oznacza, że każdego dnia do rąk polskich konsumentów trafiały średnio 2 mln paczek. W zbyt dużych opakowaniach do polskich konsumentów dostarczanych jest też ponad 40 mln m³ powietrza. Pakowanie przesyłek w źle dopasowane pudełka co roku generuje prawie 2,5 mln dodatkowych kursów samochodów dostawczych, co przekłada się na ponad 42 tys. ton zbędnego CO2. Równie dużym problemem środowiskowym są materiały wykorzystywane do pakowania paczek. Ze względu na ich zbyt duży rozmiar w Polsce marnuje się rocznie blisko 89 tys. t tektury i ok. 333 mln m² taśmy klejącej.
85% polskich internautów i 77% e-kupujących zauważa podczas zakupów w sieci różne nieekologiczne praktyki sklepów. Zwracają oni uwagę m.in. na nieekologiczne formy dostawy i nieoptymalne pakowanie przesyłek. 40% polskich konsumentów zdarza się odbierać paczki, które są zbyt duże w stosunku do wysłanego produktu, a 43% uważa, że sprzedawcy używają do ich spakowania zbyt dużej ilości taśmy. Dziś konsument oczekuje czegoś wręcz przeciwnego – ograniczenia materiałów używanych do pakowania. 46% chce też otrzymywać zamawiane produkty w opakowaniach pochodzących z recyklingu.
fot. freepik.com
oprac. /kp/