Ponad 1,1 mln zł kosztowała realizacja projektu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie "Widzę siebie w tym zawodzie! Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym". W jego ramach m.in. przygotowano aplikacje ukazujące zawody, które uczeń będzie mógł poznać dzięki goglom VR, czyli wirtualnej rzeczywistości.
– Dzisiaj jest rynek pracownika, przy tym bezrobociu, jakie mamy na poziomie 4,9%, to rynek poszukuje pracownika, daje możliwości wyboru młodemu człowiekowi zawodu, który będzie mógł już w wieku 20 lat wchodzić na ten rynek, zarabiać i to niemałe pieniądze – powiedział minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, który podkreślił, że projekt realizowany przez rzeszowski WUP wpisuje się w działania, które promują szkolnictwo zawodowe. Jego zdaniem wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie podejmowania decyzji zawodowych i szkolenia, choć nie zastąpi nauki u pracodawcy, to jednak znacznie ułatwia te procesy.
Minister przypomniał, że w ramach projektu Laboratoria Przyszłości wiele szkół kupiło gogle VR. – Dzięki temu będzie można wykorzystać te aplikacje i filmy, które tutaj powstały. Bo ważne jest, aby ten, kto wybiera szkołę branżową, wybrał taką, która jemu jest bliska, do której ma predyspozycje – mówił Przemysław Czarnek.
Jak powiedział dyrektor rzeszowskiego WUP Tomasz Czop, projekt jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy, czyli zachęcenia młodych osób do aktywnego korzystania ze wsparcia doradców zawodowych. – Wykreowanie sztucznej rzeczywistości pozwoli zanurzyć ucznia w wirtualnym świecie danego zawodu. Projekt otworzy przed młodymi osobami możliwość zdobycia ważnej dla nich wiedzy i skonfrontuje oczekiwania ze stanem rzeczywistym – przekonywał.
W ramach projektu powstało 45 filmów w rozszerzonej rzeczywistości z możliwością rozglądania się po odwiedzanym miejscu w trakcie krótkiej, wirtualnej podróży, podczas której doświadczyć można pracy specjalistów w ich codziennym otoczeniu. Powstało też siedem specjalistycznych aplikacji ukazujących zawody w 100% wirtualnej przestrzeni, gdzie uczeń dzięki specjalnym kontrolerom będzie mógł samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu. Całość została zainstalowana na specjalnie przygotowanym dla WUP oprogramowaniu, w 10 profesjonalnych goglach VR.
Aplikacje dotyczą zawodów: operator sprzętu robót ziemno-drogowych, dźwigowo-transportowych, mechanik-diagnosta samochodowy, spawacz, kosmetyczka, elektryk i kowal artystyczny. Filmy w poszerzonej rzeczywistości pokazują zawody takie, jak m.in. ratownik medyczny, blacharz, stolarz, dekarz, pracownicy drogowi, kucharz, cukiernik, policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej, maszynista i kierownik pociągu, groomer, behawiorysta zwierzęcy czy pracownik branży motoryzacyjnej.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/