Założenie firmy będzie możliwe tylko przez internet – zakłada tak projekt ustawy przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Projekt w piątek trafił do konsultacji i uzgodnień. Ewentualne uwagi można zgłaszać w terminie 30 dni.
Jak podano w ocenie skutków regulacji, proponowane w projekcie rozwiązania koncentrują się na realizacji postulatów przedsiębiorców zebranych w dotychczasowym okresie obowiązywania ustawy o CEIDG i PIP. – Sytuacja związana z epidemią COVID-19, z którą zmierzyli się przedsiębiorcy i administracja publiczna, pokazała, jak ważna jest możliwość załatwienia szerokiego zakresu spraw drogą elektroniczną. Dynamiczna sytuacja gospodarcza ostatnich lat przyczyniła się do elektronizacji dużej liczby usług publicznych, co spotkało się z aprobatą przedsiębiorców – wskazali autorzy projektu. – Biorąc pod uwagę oczekiwania przedsiębiorców oraz zmiany otoczenia prawno-gospodarczego oraz doświadczenia ponad 11 lat działania systemu teleinformatycznego CEIDG, warto zaproponować kolejne rozwiązania prawne mające na celu ułatwienie wykonywania działalności gospodarczej oraz poszerzenie zakresu informacji publikowanych za pośrednictwem CEIDG – dodają.
Projekt przewiduje składanie wniosków o wpis w CEIDG tylko online, a tym samym rezygnacją z formy papierowej. – Należy zaznaczyć, że rozwiązanie to jest oczekiwanym następstwem postępującej elektronizacji usług publicznych, natomiast aby wyjść naprzeciw potrzebom obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych, planowane jest rozłożenie procesu całkowitej elektronizacji w czasie – podano.
Aktualnie wniosek o wpis można złożyć elektronicznie z wykorzystaniem formularza elektronicznego za pośrednictwem CEIDG, ale może być także sporządzony w postaci papierowej i złożony w wybranym urzędzie gminy albo wysłany przesyłką pocztową na adres wybranego urzędu gminy.
W ocenie skutków regulacji wskazano, że od ponad 9 lat jest obserwowany stały wzrost liczby wniosków składanych w formie elektronicznej. – Ten trend zdecydowanie wzmocniła epidemia COVID-19. W 2020 r., w szczytowym okresie tzw. lockdownu (kwiecień 2020 r.) obserwowaliśmy, że blisko 70% wniosków dotyczących rejestracji działalności gospodarczej składanych było online – podali autorzy projektu.
W ocenie przedstawicieli MRiT potrzebna jest zmiana zmierzająca do "uproszczenia procedury rejestracji, skrócenia jej czasu oraz zapewnienia wymiany informacji pomiędzy urzędami/rejestrami, tak aby przedsiębiorca mógł dopełnić niezbędnych formalności w jednym miejscu i w oparciu o jeden wniosek, w ramach usługi świadczonej drogą elektroniczną".
Projektowana zmiana ma też umożliwić automatyzację procesów oraz wymianę danych przez integrację CEIDG z innymi systemami informatycznymi. Chodzi o aktualizację m.in. adresów, imienia i nazwiska przedsiębiorcy, numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru u identyfikacyjnego REGON, a także automatyczne wykreślenie z rejestru w przypadku całkowitego zakazu wykonywania działalności gospodarczej.
fot. pexels.com
oprac. /kp/