75% Polaków zamawia produkty online co najmniej raz w miesiącu, a 27% z nich kupuje w ten sposób przynajmniej raz w tygodniu – wynika z badania CBRE. Najczęściej zamawiane są ubrania, sprzęt RTV i AGD oraz kosmetyki i perfumy. Jak zwrócili uwagę autorzy raportu "Trendy w omnichannel w Polsce", częstotliwość zakupów w internecie zwiększyły głównie pandemia i wojna. – Rozwojowi e-commerce, poza pandemią i wojną, sprzyjają duża digitalizacja społeczeństwa oraz powszechność płatności mobilnych – wskazują. Jednak ich zdaniem Polska wciąż ma sporo do nadrobienia w zakresie gotowości do dynamicznego rozwoju e-commerce.
Według Mariusza Majkowskiego z CBRE Polska należy do krajów mniej przygotowanych na wzrost rynku e-commerce. – Słabo wypadamy pod kątem mobilnej sprzedaży internetowej, której wskaźnik według najnowszych danych The World Bank wynosi 1,8% – zauważył. Dodał, że niski jest też dostęp do stacjonarnego szerokopasmowego internetu, który ma 22 osób na 100. Euromonitor wskazuje, że Polska osiągnie 23% penetracji e-commerce dopiero w 2026 r. – Taki poziom już teraz występuje w Holandii, Brazylii i Tajwanie – stwierdził ekspert.
29% osób deklaruje, że częściej zamawia online produkty niż przed pojawieniem się COVID-19 i atakiem Rosji na Ukrainę.
Grupą najchętniej wydającą pieniądze w internecie są osoby w wieku 25-44 lata, wśród których ok. 86% robi takie zakupy przynajmniej raz w miesiącu. Spośród wszystkich respondentów 13% robi zakupy online co najmniej 2-3 razy w tygodniu, a 14% – raz w tygodniu. Jedna piąta Polaków odwiedza sklepy internetowe rzadziej niż raz na miesiąc, a 4% – wcale.
Respondenci najczęściej przez internet kupują ubrania – deklaruje tak 58% pytanych. To głównie osoby w wieku 25-44 lata i kobiety, wśród których 69% zamawia odzież online. Spośród mężczyzn przyznało tak 46%. Na drugim miejscu najchętniej kupowanych produktów w sieci jest sprzęt RTV i AGD, na który wskazało 45% osób. Częściej kupują go mężczyźni (57%) niż kobiety (37%). Kolejne są kosmetyki i perfumy, które online zamawia 4 na 10 respondentów. Przez internet chętnie kupowane są też artykuły przemysłowe, takie jak środki czystości (37%), książki i płyty (36%) oraz zabawki dla dzieci (27%).
fot. pexels.com
oprac. /kp/