Dokończenie budowy Drogi Regionalnej coraz bliżej – w Urzędzie Miasta Rybnika podpisana została umowa o jej dofinansowanie kwotą 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Umowę popisali: Rafał Weber – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Piotr Kuczera – prezydent Rybnika.
– Rząd wspiera samorządy w dziele budowy i odbudowy dróg lokalnych – temu służy Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Dzięki temu wsparciu powstanie m.in. obwodnica Rybnika, podobnie jak powstają obwodnice wielu polskich miast i miasteczek. Prowadzimy politykę zrównoważonego rozwoju i korzystają na tym mieszkańcy każdego polskiego regionu – podkreślał Rafał Weber.
– Dokończenie budowy rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej to zdecydowanie najbardziej wyczekiwana inwestycja drogowa w naszym mieście. Bardzo szybko przyzwyczailiśmy się do komfortu, jaki daje możliwość szybkiego przejazdu z jednego końca miasta na drugi. Nic więc dziwnego, że czujemy niedosyt mając nowoczesną drogę, urywającą się kilka kilometrów przed miejscem, do którego powinna prowadzić. Cieszę się, że ten stan rzeczy wreszcie się zmieni. Mamy projekt, mamy wykupione tereny pod budowę i co najważniejsze – mamy pieniądze. W tej chwili trwa opracowywanie zapisów do specyfikacji przetargowej. Sam przetarg na budowę drogi planujemy ogłosić w październiku br. – podsumował Piotr Kuczera.
Większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna, czyli ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej, została wybudowana dzięki środkom unijnymi i oddana do użytku w kwietniu 2020 r. Kosztowała przeszło 475 mln zł, w tym 290 mln zł to środki z UE.
Koszt budowy brakujących 4 km odcinka drogi od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej miasto oszacowało na 250 mln zł. Uzyskane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg 100 mln zł to część potrzebnej kwoty. Dodatkowo na budowę drogi Rybnik otrzymał 65 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Pozostałe 100 mln zł zabezpieczone zostało w budżecie miasta jako wkład własny.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie jeden bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego oraz jedno skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową. Powstaną także cztery obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła, a także pięć przepustów dla zwierząt. Koszt budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni.
fot. M. Koczy/UM Rybnik
oprac. /kp/