80% Polaków pytanych przez IBRiS zadeklarowało użytkowanie roweru lub hulajnogi w sezonie wiosenno-letnim, a 40% wszystkich respondentów jeździ rowerem przez cały rok. Na popularności zyskuje hulajnoga elektryczna - z jej pomocą przemieszcza się już blisko 20% badanych. W ostatnim czasie na nasilenie tego trendu wpłynęły także wysokie ceny paliwa oraz względy ekologiczne.
73% respondentów posiadało własny samochód, ale już prawie 60% z nich ograniczyło korzystanie z samochodów na rzecz własnych lub wypożyczonych rowerów.
Decyzja o zamianie samochodu na rower ma charakter ekonomiczny. Jak tłumaczą autorzy badania, wizja kolejnych podwyżek cen paliw mobilizuje coraz większą część społeczeństwa do korzystania z alternatywnych środków transportu. Zaznaczają jednak, że ponad połowa uczestników badania wybrała rower z powodów ekologicznych.
– Warto podkreślić, że przyjazne dla atmosfery formy transportu przekonały do siebie ponad 70% badanych z największych miast w Polsce. 54% ich mieszkańców twierdzi, że dzięki rowerom i hulajnogom unikają korków, a tym samym szybciej pokonują wyznaczone trasy – podkreślają. 40% respondentów deklaruje korzystanie z nich nie tylko w celach rekreacyjnych, ale także podczas codziennych dojazdów.
Jednocześnie 40% korzystających z rowerów i hulajnóg obawia się kolizji z uczestnictwem samochodu lub autobusu. Niebezpiecznych incydentów z udziałem pieszych obawia się ponad 20% użytkowników ekologicznych środków transportu.
Według szacunków z ubiegłego roku do 2027 r. wartość światowego rynku rowerowego osiągnie wartość 80 mld dolarów. Polacy, wzorem Holendrów, Duńczyków czy Niemców, również pokochali jednoślady. Ostatnie dane GUS potwierdzają, że już ponad 60% polskich gospodarstw domowych posiada własny rower.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/