Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Ostrawie (Dopravní podnik Ostrava) uruchamia największą flotę autobusów elektrycznych w Czechach. W maju pojawią się 24 nowe autobusy elektryczne z technologią OppCharge.
Na dworcu Hranečník w Śląskiej Ostrawie powstała kolejna nowa infrastruktura do ładowania autobusów elektrycznych, która będzie obsługiwać pierwszą część zakupionych pojazdów. Po dostarczeniu wszystkich co dziesiąty autobus DPO będzie autobusem elektrycznym. Wdrożenie wszystkich 24 nowych autobusów elektrycznych wytworzy do 700 kg mniej emisji dwutlenku węgla rocznie niż autobusy napędzane CNG.
W ten sposób DPO kontynuuje swoje ekologiczne zobowiązanie „Bez oleju napędowego”. Zeszłej wiosny przewoźnik zadeklarował, że nie będzie już kupować autobusów z silnikiem diesla, a w codziennej eksploatacji będą użytkowane wyłącznie pojazdy z napędem ekologicznym.
– Zmieniamy transport autobusowy w Ostrawie. Nowa infrastruktura przeznaczona do ładowania pojazdów jest kolejnym etapem naszej strategii i uzupełnia istniejącą ładowarkę do autobusów elektrycznych w Ostrawie-Svinovie. Kolejna część planu to budowa stacji ładowania przy ulicy Valchařská w centrum miasta. Ostrawa będzie miała zatem trzy strategiczne punkty, z których będą ładowane autobusy elektryczne i z których będą odjeżdżać do sąsiednich lokalizacji. To znacznie zmniejszy produkcję CO2 w tych obszarach – mówi Daniel Morys, prezes zarządu i dyrektor generalny DPO.
– Cieszymy się, że możemy zaoferować mieszkańcom Ostrawy kolejną możliwość ekologicznego transportu. Od 2010 r., kiedy DPO kupił pierwszy autobus elektryczny, przeszliśmy długą drogę w ekologizacji działalności, której kulminacją była zeszłoroczna wiosenna kampania i zobowiązanie „Bez oleju napędowego”. Włączając kolejne 24 autobusy elektryczne, Dopravní podnik Ostrava tylko potwierdza swoją niezastąpioną rolę w poprawie stanu środowiska w naszym mieście – podkreśla burmistrz miasta Tomáš Macura.
– Przejęcie i uruchomienie nowych autobusów elektrycznych w Ostrawie odpowiada celom rządu w zakresie wspierania wygodnego i nowoczesnego transportu publicznego. Ministerstwo Transportu jest zaangażowane w budowę sieci stacji ładowania, a w kolejnym programie operacyjnym Transport III chcemy wesprzeć stacje ładowania kwotą nawet 6 mld koron – powiedział minister transportu Martin Kupka.
Łączna wartość dostawy 24 autobusów elektrycznych Solaris, w tym stacji ładującej Siemens, to niecałe 308 mln koron. Większość kosztów będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Na dzień 1 stycznia 2022 r. we flocie DPO znajdowały się 292 autobusy, z czego 227 na CNG, a 8 to autobusy elektryczne. Na koniec 2022 r. przewoźnik planuje mieć 227 autobusów CNG i 32 autobusy elektryczne.
fot. Dopravní podnik Ostrava
oprac. /kp/