Wiadomo już, gdzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie chciała przetestować autostrady fotowoltaiczne w Polsce. Użycie paneli słonecznych wzdłuż polskich dróg zapowiadano już w zeszłym roku. Pierwsza tego typu droga powstanie wzdłuż autostrady A2 łączącej Warszawę z Łodzią. Ten najbardziej obciążony ruchem drogowym odcinek w Polsce o długości około 90 km został oddany do użytku przed Euro 2012. Teraz ma nastąpić jego rozbudowa o dodatkowy pas, przy którym dodatkowo znajdą się panele fotowoltaiczne.
Energia wytwarzana ze słońca zasili infrastrukturę drogową. - Naszym założeniem jest, by ten odcinek A2 był w jak największym stopniu samowystarczalny pod kątem wytwarzania i magazynowania energii elektrycznej - tłumaczy Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.
GDDKiA ogłosi przetarg na tę inwestycję prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Wcześniej przeprowadziła konsultacje rynkowe, aby dowiedzieć się, jaka będzie najlepsza lokalizacja dla farm fotowoltaicznych, ich moc i inne parametry. Omawiano także kwestie magazynowania energii oraz potrzebnych pozwoleń i decyzji. - Wskazano na konieczność wykonania szczegółowej analizy ekonomicznej na etapie wyboru rodzaju instalacji, uwzględniającej zarówno koszty budowy, jak i te związane z eksploatacją i utrzymaniem farm fotowoltaicznych. Dotyczy to szczególnie instalacji autonomicznych wyposażonych w magazyny energii oparte zarówno na magazynach akumulatorowych, jak i na magazynach wykorzystujących wodór - mówi Szymon Piechowiak.
GDDKiA zapowiada, że inwestycja ma posłużyć jako projekt pilotażowy, a zdobyte w trakcie budowy doświadczenia będą wykorzystywane podczas rozbudowy istniejących i budowy nowych dróg w Polsce. Tylko w zeszłym roku na energię elektryczną GDDKiA wydała niemal 90 mln zł.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/