Strategia na rzecz Młodego Pokolenia to dokument strategiczny, który ma odpowiedzieć na realne potrzeby i oczekiwania młodych Polek i Polaków. Prace nad nią zostały zainicjowane na początku 2021 r. Następnie odbyły się konsultacje w każdym z 16 województw, podczas których młodzi mogli zgłaszać swoje opinie, inicjatywy i pomysły na rozwiązanie najważniejszych dla Polski wyzwań społecznych i gospodarczych. Zostały one podzielone na obszary tematyczne, wśród których były m.in. edukacja i szkolnictwo wyższe, rynek pracy, kultura i społeczeństwo obywatelskie, polityka prorodzinna i mieszkaniowa, zdrowie i sport oraz ekologia i klimat.
- Przeprowadziliśmy w ubiegłym roku największe w historii Polski konsultacje społeczne, w których wzięło udział 30 tys. młodych osób ze wszystkich regionów kraju. Następnie te tysiące pomysłów, propozycji, konkretnych inicjatyw zostało poddanych szczegółowej analizie przez mój zespół w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - mówi Piotr Mazurek, pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej. - Wśród wielu wniosków, które z tych konsultacji wypływają, była potrzeba, aby wprowadzić nowe narzędzia dostarczające młodym ludziom wiedzy i praktycznych umiejętności, które przyczynią się do ich wzmocnienia pozycji na rynku pracy, które pozwolą im łatwiej znaleźć pracę - wskazuje ekspert i dodaje, że ostatnie dwa lata - naznaczone pandemią, a następnie wybuchem wojny w Ukrainie - wpłynęły zarówno na obszar edukacji, jak i na perspektywy młodych ludzi na rynku pracy.
Wsparciu młodych ma służyć także nowy program szkoleniowo-stażowy "Kariera Jutra" uruchomiony wspólnie przez podmioty sektora prywatnego i publicznego, który będzie się skupiał na kształceniu kompetencji przyszłości z zakresu marketingu internetowego. - Temat praktycznej edukacji, dostarczania młodym ludziom praktycznych umiejętności jest ważnym tematem w ramach naszej strategii. Zresztą pewne elementy są już wdrażane, bo minister edukacji, prof. Czarnek, ogłosił, że w szkołach będzie prowadzona edukacja ekonomiczno-biznesowa. To jest bardzo ważne i młodzi ludzie o to bardzo apelowali - mówi Piotr Mazurek.
Oprócz rynku pracy ważnym dla młodych elementem, który przewijał się w trakcie konsultacji, okazały się też kwestie związane ze zdrowiem i skutkami pandemii COVID-19, np. wsparcie psychologiczne. - Konsultacje strategii na rzecz polityki młodzieżowej mówią o młodych to, że bardzo dużo z nich interesuje się sprawami publicznymi. Udział w tych konsultacjach tak dużej grupy 30 tys. osób z całej Polski pokazuje, że jest w nich chęć zaangażowania na rzecz spraw społeczno-politycznych, na rzecz pewnych zmian systemowych, nie jest to tylko egoistyczne zajmowanie się wyłącznie samym sobą, ale także pewne myślenie wspólnotowe. To jest bardzo ważne. Ale myślę, że młodzi ludzie są także bardzo kreatywni, bo liczba tych pomysłów, konkretnych propozycji, rozwiązań jest naprawdę oszałamiająca. To też oznacza dużą pracę do wykonania, aby to wszystko przetworzyć i przełożyć na konkretne działania instytucji publicznych - mówi pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej.
fot. pexels.com
oprac. /kp/