Na koniec minionego roku w polskich miastach kursowało 615 autobusów na prąd. Jedynie cztery kraje europejskie wyprzedzają Polskę pod względem tempa rozwoju miejskiej floty elektrycznej. Nadal jednak tylko 5,2% z 11,8 tys. pojazdów jeździ na prąd.
Największą liczbą e-busów - 160 - dysponuje aktualnie MZA Warszawa. Pojazdy zeroemisyjne stanowią prawie 11% floty stołecznego przedsiębiorstwa. Dalej są MPK Kraków (79 pojazdów - 13,7% floty), MPK Poznań (59 - 18,3%), PKM Jaworzno (44 - 62,9%) i MZK Zielona Góra (43 - 48,3%). Zeroemisyjny transport publiczny koncentruje się przede wszystkim w największych miejscowościach. 54,1% wszystkich e-busów zarejestrowanych jest w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców.
W 2021 r. Polska zajmowała piąte miejsce w Europie pod względem liczby rejestracji e-busów. Kraj wyprzedziły tylko Dania, Francja, Wielka Brytania i Niemcy.
Liczba e-busów zdążyła od tego czasu wzrosnąć. W marcu do grana polskich przewoźników miejskich, które mają w swoim taborze elektryczne autobusy, dołączyło MPK Łódź. W minionym miesiącu wyjechały na łódzkie ulice pierwsze z 17 pojazdów Volvo 7900 Electric. Zakup e-autobusów oraz infrastruktura do ich obsługi kosztowała miejskiego przewoźnika ok. 65 mln zł - przy unijnej dotacji wysokości 45 mln zł.
Natomiast do połowy tego roku aż 64 polskie miejskie spółki przewozowe będą dysponować autobusami elektrycznymi, a łączna liczba e-busów w Polsce wyniesie prawie 850.
23 nowe autobusy elektryczne są obecnie sukcesywnie wprowadzane na trasy rybnickiej komunikacji miejskiej. To blisko 30% autobusów, które jeżdżą po rybnickich drogach. Rybnik jest pierwszym w Polsce miastem, które kontraktuje autobusy elektryczne u prywatnego operatora. Miasta i gminy z regionu otrzymają także dofinansowanie i pożyczki na rozwój ekologicznego transportu w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” - czytaj więcej: Jastrzębie-Zdrój, Rybnik i Racibórz z dofinansowaniem na zeroemisyjny transport.
fot. M. Koczy/UM Rybnik
oprac. /kp/