• +48 502 21 31 22

Jak wyeliminować niebezpieczne drgania kierownicy?

Nie powinniśmy podejmować pochopnie decyzji o wymianie drogich elementów, pamiętając, że objawy często mogą być takie same, a przyczyny mogą być różne.

Jak wyeliminować niebezpieczne drgania kierownicy?

    Podczas jazdy samochodem czujesz drżenie kierownicy?  Możesz być pewny, że jeden z elementów układu jezdnego jest uszkodzony. Nie można tak jeździć, ani bagatelizować tych objawów, gdyż chodzi o nasze bezpieczeństwo.
    Jeśli drgania nie pojawiły się nagle są niewielkie i występują jedynie przy większych prędkościach, prawdopodobnie należy sprawdzić wyważenie kół. Czasem pomimo wyważenia, a nawet doważenia kół, samochód nadal źle się prowadzi – kierownica drży, a auto znosi na boki. Wtedy należy sprawdzić stan zawieszenia. Jeśli jakakolwiek część jest wybita, zużyta lub uszkodzona, należy ją wymienić. Dopiero później można przystąpić do sprawdzenia i ustawienia geometrii zawieszenia. Bardzo często to właśnie ono jest powodem niewłaściwego zachowania auta. Jeżeli opona styka się z asfaltem np. krawędzią, a nie czołem bieżnika, może to powodować wibracje podobne do wywoływanych przez niewyważenie kół. Niestety, nie zawsze skorygowanie parametrów do takich, jakie zaleca producent, gwarantuje poprawę zachowania auta. Bywa, że po dłuższej jeździe z nieprawidłowymi nastawami zawieszenia opony są już tak zdeformowane, że trzeba je wymienić. Przy okazji wizyty w warsztacie zajmującym się naprawami zawieszeń, warto sprawdzić kondycję amortyzatorów.
    Zdarza się, że drgania pojawią się nagle np. po najechaniu na dziurę w jezdni. Może to oznaczać uszkodzenie felgi lub uszkodzenie struktury wewnętrznej opony. Na powierzchni opony pojawia się wybrzuszenie i nawet niedawno wyważona opona staje się przyczyną drgań.
    Jeśli drgania pojawią się wyłącznie podczas hamowania, świadczyć to może o skrzywieniu tarcz hamulcowych. Dodatkowym objawem będzie delikatne pulsowanie pedału hamulca. Możemy być niemal pewni, że tarcze hamulcowe nadają się do wymiany bądź przetoczenia, w zależności od ich stanu.
    Częstą przyczyną dokuczliwych drgań kierownicy mogą być zużyte przeguby półosi. W tym wypadku częstotliwość drgań będzie zależała od przyspieszania lub od hamowania, gdyż obciążone półosie drżą inaczej. Nie powinniśmy podejmować pochopnie decyzji o wymianie drogich elementów, pamiętając, że objawy często mogą być takie same, a przyczyny mogą być różne.       

Wojciech Gawliczek

Podobne artykuły

Wyszukiwarka