• +48 502 21 31 22

Rybnik stawia na ekologiczny transport zbiorowy

Zwiększenie udziału ekologicznego taboru autobusowego w przewozach pozwoli osiągnąć efekty w postaci zmniejszenia emisji CO2, ograniczenia emisji tlenków azotu i pyłów PM10.

Rybnik stawia na ekologiczny transport zbiorowy

Miasto Rybnik planuje dokonać przekształceń organizacyjno-własnościowych, które polegać będą na utworzeniu komunikacyjnej spółki miejskiej. Jak informuje prezydent Rybnika Piotr Kuczera, miasto jest na etapie przygotowania odpowiednich dokumentów. W budżecie na 2022 r. przeznaczono 5 mln zł na kapitał zakładowy spółki, co ma pozwolić na utworzenie infrastruktury do obsługi pojazdów. - W Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta zarezerwowano środki na zakup taboru oraz stworzenie zaplecza techniczno-administracyjnego. Środki te pozwolą na samodzielne funkcjonowanie spółki od początku kwietnia 2022 r. jako podmiotu spełniającego określone zadania, które do tej pory były wykonywane przez Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku – tłumaczy.

Pomysł powstania miejskiej spółki komunikacyjnej związany jest z faktem, że formy organizacyjne przewidziane przepisami prawa handlowego są lepiej dostosowane do funkcjonowania w rzeczywistości gospodarczej niż struktury administracyjne. – Konieczne będzie dokonanie odpowiednich zmian na bazie majątku Zarządu Transportu Zbiorowego, którego większość zadań przejmie spółka. Formalnie organizatorem transportu pozostanie niewielka komórka w urzędzie miasta. Działanie takie, będące swoistym „rozparcelowaniem” działalności ZTZ w Rybniku, inspirowane jest dokonanym w ramach przygotowań do tego projektu przeglądem dobrych praktyk, połączonym z wizytami studyjnymi w kilku miastach – wskazuje Łukasz Kosobucki, dyrektor rybnickiego Zarządu Transportu Zbiorowego.

Po swoim powstaniu spółka będzie dążyła do stopniowego przejęcia ok. 50% wolumenu przewozów na tym rynku. Będzie również świadczyła dodatkowe usługi, jak np. dbanie o infrastrukturę przystankową. W drugim etapie funkcjonowania spółki planowane jest rozpoczęcie działalności przewozowej.

Powstanie miejskiej spółki komunikacyjnej pozwala ubiegać się o dotacje na autobusy elektryczne bądź wodorowe. – Miasto w jak największym stopniu chce pozyskać tabor w ramach dofinansowań do pojazdów zeroemisyjnych. Około 20% taboru spółka zakupi ze środków własnych w formie leasingu. Planujemy eksploatację taboru hybrydowego, wodorowego i elektrycznego – mówi Piotr Kuczera.

W grudniu 2021 r. miasto złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na dotację do zakupu dwudziestu 12-metrowych autobusów wodorowych w ramach programu priorytetowego „Zeroemisyjny transport Zielony transport publiczny”. Dotyczy on również budowy infrastruktury dodatkowej wykorzystywanej wyłącznie do obsługi i prawidłowego użytkowania tych autobusów, czyli budowy stacji tankowania wodoru.

Harmonogram realizacji zakłada rozpoczęcie projektu 1 lipca 2023 r. oraz jego zakończenie w październiku 2023 r.. Część związana z budową stacji wodorowej planowana jest na I-III kwartał 2023 r. po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji. Szacowany czas na dostawy taboru autobusowego to II-III kwartał 2023 r.

fot. UM Rybnik
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka