Stacja kolejowa położona w Wodzisławiu Śląskim otwarta dla ruchu w 1882 roku. Przy ul. Dworcowej znajduje się dworzec pochodzący z 1895.
W 1861r. wodzisławscy mieszczanie, widząc korzyści z linii kolejowej - z jednej strony, a z drugiej problemy z komunikacją między miastem - Katowicami i sąsiednim Raciborzem, wystąpili do władz o zezwolenie na uruchomienie drogi dojazdowej do istniejącego dworca kolejowego Czernica (obecnie Rydułtowy). Jej uruchomienie zapewniło uzyskanie dostępu do pierwszego połączenia kolejowego ułatwiającego funkcjonowanie miasta.
Wybudowana w 1882r. szerokotorowa linia kolejowa Wodzisław-Niedobczyce oraz linia poprzez Chałupki do węzła w Boguminie, dały istotne połączenia z ważną w tych latach magistralą jaką była od 1 maja 1847r. Austro – Węgierska Kolej Cesarza Ferdynanda. W 1895r. wybudowano istniejący do tej pory budynek dworca, który ułatwiał obsługę tras kolejowych. W sąsiedztwie powstała okazała wieża ciśnień i pompa służące do zasilania wodociągu miejskiego.
Druga wojna światowa przypisała dworcowi charakter pomnika martyrologii więźniów obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. To tutaj obawiający się odpowiedzialności zbrodniarze hitlerowcy wyznaczyli miejsce docelowe, gdzie w styczniu 1945r. dotarł tragiczny Marsz Śmierci Auschwitz - Wodzisław Śląski, podczas którego zginęło około 15 000 więźniów. Tutaj, konwojujący więźniów esesmani w bestialski sposób zamordowali 30 więźniów.
W Wodzisławiu żyjących więźniów załadowano do bydlęcych wagonów, by przewieźć do obozów koncentracyjnych w Gross-Rosen, Buchenwaldzie, Bergen – Belsen, Mauthausen, Ravensbruck i Sachsenhausen. Tablica pamiątkowa mówiąca o zdarzeniach, umieszczona na ścianie budynku, przypomina tragedię.
Dworzec kolejowy który w latach 2017-2019 przeszedł remont generalny.
Prace inwestycyjne na dworcu ukierunkowane były na zachowanie starej konstrukcji budowli. Budynek został odtworzony poprzez zabiegi konserwatorskie. Cegły tworzące elewację mają naturalny kolor – czerwony. Obiekt został wzbogacony o elementy iluminacji świetlnej. W projekcie dworca uwzględniono m.in. klatkę zewnętrzną z windą, dzięki której z obiektu łatwiej mogą korzystać osoby niepełnosprawne. Powstała także dodatkowa galeria, połączona z I piętrem dworca. Według projektu na kondygnacji dolnej miały znaleźć się m.in. hol główny, poczekalnia, sklep usługowy, pełen węzeł sanitarny, punkt gastronomiczny, a także – w ramach Centrum Aktywności Społecznej – zaplecze warsztatowe składające się z sali warsztatowej i kuchni.
Na projekt przebudowy i rozbudowy dworca kolejowego oraz budowę Centrum Przesiadkowego miasto pozyskało środki unijne i z budżetu państwa w wysokości ponad 12 mln zł. Wartość całkowita obu projektów, ujęta w pierwotnych umowach o dofinansowanie, przekroczyła 14 mln zł.