• +48 502 21 31 22

Co stoi na przeszkodzie w rozwoju e-handlu w Europie?

Obecnie 44 proc. klientów kupuje online w swoim kraju, zaś tylko 15 proc. za granicą. Dlaczego tak się dzieje?

Co stoi na przeszkodzie w rozwoju e-handlu w Europie?

Z opublikowanych najświeższych badań wynika, że jedną z największych przeszkód rozwoju e-handlu w Unii Europejskiej są wysokie koszty dostaw transgranicznych. Badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Saint-Louis wykazały, że ceny dla paczek zagranicznych są prawie pięć razy wyższe od cen ich krajowych odpowiedników. Według wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Andrusa Ansip, potencjał e-handlu nie jest wykorzystywany. Wysokie ceny dostaw zniechęcają do sprzedaży lub zakupów z innych państw członkowskich.

Co Komisja Europejska ma zamiar z tym zrobić? Plan działania określono w strategii jednolitego rynku cyfrowego. Komisja planuje wprowadzić wysyłki paczek transgranicznych w bardziej przystępnych cenach oraz uruchomić wiosną 2016 r. środki, które mają zwiększyć przejrzystość cen, a także wprowadzić nadzór regulacyjny nad transgranicznym rynkiem przesyłek.
- Naszym celem jest, aby transporty paczek transgranicznych odbywały się bez przeszkód i w bardziej przystępnych cenach zarówno dla klientów indywidualnych jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw – nie poprzez regulację cen lub ustalanie pułapów cenowych, ale poprzez zwiększenie przejrzystości i konkurencji. - mówi Elżbieta Bieńskowska, komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP.

Według badań, wielu konsumentów z Unii Europejskiej rozważało zakup online, lecz zrezygnowało z niego ze względu na wysokie ceny dostawy transgranicznej. Potwierdza to fakt, że temat ten jest prawdziwym problemem w rozwoju e-handlu w Europie. Koszty dostawy transgranicznej są jedną z największych przeszkód dla kupujących i sprzedających online. To właśnie obniżka cen została uznana na najskuteczniejszy sposób na zwiększenie wartości zakupów elektronicznych. Wyniki konsultacji społecznych potwierdziły wnioski z badań Eurobarometru nt. e-handlu opublikowane w maju 2015 r.
Komisja Europejska na wiosnę 2016 r. zamierza zaproponować ukierunkowane środki dotyczące niedociągnięć związanych z wysokimi kosztami przesyłek w UE.

 

Podobne artykuły

Wyszukiwarka